Tel

+123-456-7890

Email

[email protected]

Najbardziej znanym źródłem witaminy D jest oczywiście słońce. W Polsce jednak trudno pozyskać składnik z tego źródła, gdyż przez cały rok mamy niewiele słonecznych i naprawdę gorących dni. Wiele osób więc stawia na suplementy diety, ale witaminę D można znaleźć również w jedzeniu dostępnym na co dzień. W jakich produktach jest jej najwięcej?

Witamina D

Witamina D ma wpływ na cały ludzkich organizm oraz mózg. Odpowiednia ilość tego składnika w ciele sprawia, że wiele układów, narządów i procesów działa prawidłowo. Dzięki witaminie D mamy dobre samopoczucie, nie czujemy się zmęczeni, wysypiamy się i nie cierpimy na bezsenność, rzadziej chorujemy i szybko odzyskujemy sprawność po urazie, ale nie tylko. Warto więc zadbać o właściwy poziom tego składnika w organizmie.

Jak pozyskać witaminę D?

Jeśli chcemy uzyskać witaminę D ze słońca powinniśmy odkryć około 20% powierzchni ciała i udać się na 20 minutowy spacer późnym przedpołudniem, w południe lub wczesnym popołudniem, czyli w godzinach od 10 do 15. Innym źródłem tego składnika są suplementy. Zanim jednak zdecydujemy się na witaminy w formie pigułek, powinniśmy zbadać poziom składnika we krwi oraz porozmawiać z lekarzem, który zaproponuje nam najlepsze rozwiązanie. Kolejnym źródłem witaminy D jest oczywiście dieta, która zaspokaja jakieś 20% zapotrzebowania na ten składnik.

Ryby

Witamina D znajduje się w dużej ilości m.in. w tłustych rybach, takich jak łosoś, sardynki, tuńczyk, śledź, halibut czy makrela. Składnik ten znajdziemy również w tranie. W 100 g łososia znajduje się około 526 IU witaminy D, w łososiu dzikim aż 988 IU. W śledziu 216, w sardynkach 177, w makreli 360, w halibucie 384, w tuńczyku 268, a w łyżeczce tranu aż 448 IU.

Jajka

Witaminę D można znaleźć również w jajkach, a ściślej mówiąc w ich żółtkach. Dokładną ilość, jaką możemy uzyskać spożywając jedno jajko niełatwo określić, gdyż wszystko zależy od jego rozmiaru, od rodzaju paszy, którą karmiono kury, które zniosły dane jajka, a nawet od tego, czy były to kury z chowu klatkowego czy z wolnego wybiegu. Oczywiście jajka ekologiczne, czyli od kur z wolnego wybiegu, które nie spożywają antybiotyków, są dla nas najlepsze. Przyjęło się, że jedno typowe żółtko może zawierać około 40 IU witaminy D.

Grzyby

Jeszcze do niedawna sądzono, że grzyby nie posiadają żadnych wartości odżywczych, które mógłby pobrać ludzki organizm. W grzybach znajdziemy jednak witaminę D. Witamina D2 nieco różni się od witaminy D3, o której wspominaliśmy wyżej. Ta pierwsza jest wytwarzana przez rośliny, a druga jest naturalnie syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Obie bardzo dobrze się wchłaniają. Witaminę D2 znajdziemy w pieczarkach, kurkach, drożdżach piwnych czy grzybach shitake.

Żywność wzbogacona

Osoby, które nie jedzą ryb ani jajek, gdyż za nimi nie przepadają, albo są na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej, mogą sięgnąć po produkty, do których witamina D jest dodawana. Witaminę D znajdziemy we wszystkich produktach do smarowania pieczywa (poza masłem), a również i w mlekach roślinnych (sojowym, ryżowym, migdałowym czy kokosowym), w niektórych sokach pomarańczowych i płatkach owsianych lub zbożowych. 

Recommended Articles

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 + 4 =